Suwnice pomostowe ABUS wspierają niemieckie fabryki urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych


Technologia chłodnicza i klimatyzacyjna jest dziś obecna niemal w każdej dziedzinie życia. Sprężarki chłodnicze są stosowane do utrzymania określonej temperatury w pomieszczeniach o różnym przeznaczeniu; znajdują zastosowanie w dystrybucji żywności w tzw. zimnym łańcuchu dostaw, a także w termicznej inżynierii przemysłowej.

W instalacjach przemysłowych preferowanym chłodziwem jest amoniak. Niemiecka grupa BITZER (www.bitzer.de) od ponad 40 lat oferuje komponenty do automatyki chłodniczej na bazie amoniaku, a innowacyjne agregaty sprężarkowe BITZER ACP (Ammonia Compressor Packs) zapewniają rozwiązania spełniające najwyższe wymagania chłodzenia. BITZER ACP produkowane są w nowej fabryce, otwartej w styczniu 2019 roku, na terenie siedziby spółki w miejscowości Rottenburg am Neckar w okolicy Stuttgartu. Ma tu miejsce m. in. spawanie ram agregatów, komponentów orurowania i separatorów olejowych, a także montaż urządzeń. Agregaty są tu pakowane i przygotowywane do spedycji na cały świat. Grupa BITZER jest obecna w ponad 90 krajach, w 72 oddziałach, zatrudniających łącznie ponad 3 800 pracowników.

Przed otwarciem nowej fabryki w halach produkcyjnych operowano ładunkami jedynie do 2 ton. W nowych zakładach zaplanowano technologię transportu bliskiego o udźwigach do 12 ton. Tyle finalnie wynosi masa najcięższego agregatu sprężarkowego BITZER ACP. W celu optymalizacji przepływu materiałów zorganizowano proces produkcji tak, aby był możliwy jednoczesny transport pojedynczych komponentów o masie do 2 ton do celów montażu, a także sumarycznego ładunku złożonego produktu końcowego. Niezbędne było więc umożliwienie niezależnej pracy wszystkich suwnic w jednej przestrzeni. Wymagało to zaaranżowania torowisk na dwóch poziomach. I tak na górnym poziomie transportu powierzchniowego została zainstalowana dwudźwigarowa suwnica pomostowa ABUS typu ZLK o rozpiętości ponad 19 metrów, wyposażona w dwie elektryczne wciągarki linowe o udźwigach odpowiednio 16 i 8 ton. Natomiast poniżej poziomu jazdy suwnicy pomostowej zamontowano dwie dźwignice wspornikowe ABUS typu EWL o udźwigu do 3,2 tony i z 8-metrowym wysięgiem.

Suwnice wspornikowe swoje główne zadania spełniają podczas finalnego etapu montażu. Transportują większe komponenty, m. in. silniki elektryczne, sprężarki, separatory olejowe, na odpowiednie stanowiska robocze w celu ich osadzenia w ramach poszczególnych agregatów sprężarkowych ACP. Przemieszczanie suwnic EWL wzdłuż ściany umożliwia jednoczesną obsługę wielu stanowisk pracy. Urządzenia są sterowane za pomocą podwieszanych kaset sterowniczych, które pozwalają na bardzo precyzyjne pozycjonowanie ładunku. Bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i operatora zapewniają systemy: antykolizyjny oraz zabezpieczenia przed przeciążeniem.

Pomimo że suwnica ZLK jest wyposażona w dwie wciągarki o udźwigach 16 i 8 ton, jej całkowity udźwig dzięki zastosowaniu systemu sumowania obciążenia ograniczono do 16 ton. Suwnica jest używana głównie do transportowania zmontowanych agregatów APC i ich precyzyjnego umiejscawiania w drewnianych skrzyniach przed spedycją. Z powodu asymetrycznego położenia środka ciężkości tych ładunków konieczne jest ich podwieszanie w dwóch punktach. Dlatego transport realizują obie wciągarki jednocześnie, pracując symultanicznie. Umożliwia to funkcja synchronizacji prędkości, która w czasie rzeczywistym wyrównuje prędkości obu niesymetryczne obciążonych mechanizmów podnoszenia, a także prędkości jazdy obu wciągarek. W innych sytuacjach każda z nich może być wykorzystywana osobno.

Wymienione systemy zabezpieczające są realizowane poprzez ABUControl. System ten nadzoruje procesy równomiernego podnoszenia, opuszczania i jazdy z określoną prędkością oraz dysponuje szeregiem opcji dodatkowych. Np. może zostać aktywowana funkcja zapobiegania kołysaniu ładunku, będącego skutkiem ruchów suwnicy. Zastosowanie przetwornika częstotliwości pozwala na swobodne, bezstopniowe przyspieszanie i hamowanie oraz utrzymywanie dowolnie wybranej prędkości. Funkcje te są bardzo pomocne, gdy chodzi o precyzyjne pozycjonowanie ładunku, zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych operatorów.

Suwnica ZLK jest sterowana za pomocą wygodnego radiowego nadajnika ABURemote Button, który pozwala operować obiema wciągarkami jednocześnie lub każdą z nich z osobna. Operator może wybrać dowolną, najbezpieczniejszą dla siebie pozycję, zachowując jak najlepszą widoczność. Masa ładunku podwieszonego na hakach wciągarek jest wyświetlana na ekranie nadajnika ABURemote, jak również na dużym wyświetlaczu LED zamocowanym na dźwigarze suwnicy.

Dedykowany innowacyjnemu produktowi nowy zakład montażowy, wspierany technologią ABUS w zakresie przepływu materiałów, pełni znaczącą rolę w realizowaniu kolejnych wyzwań, jakie stawia sobie grupa BITZER.

Zastosowane produkty


Pliki do pobrania