Wspólne osiąganie najwyższej wydajności: skupienie się na 191 nowoczesnych dźwigach wewnętrznych w KraussMaffei


W ciągu zaledwie kilku dni fabryka suwnic Gummersbach firmy ABUS Kransysteme GmbH produkuje suwnicę do użytku przemysłowego z blachy stalowej, kabli i liny. W trzyczęściowej serii towarzyszyliśmy tworzeniu 80-tonowej suwnicy pomostowej w naszej fabryce, która ostatecznie zostanie zmontowana 550 kilometrów dalej w Parsdorfie koło Monachium. Wraz z około 106 suwnice pomostowe i 25 żurawie warsztatowe i systemy HB, jest ona częścią dużego zamówienia dla KraussMaffei Technologies GmbH, jednego z wiodących na świecie producentów maszyn dla przemysłu przetwórstwa tworzyw sztucznych. Część 1 tej serii skupiła się na dostawie i przygotowaniu surowca oraz montażu żurawia podczas budowy konstrukcji stalowej. W części 2 skupiono się na malowaniu i elektryfikacji żurawia. W ostatniej części serii pokazujemy transport i montaż żurawia.

Sprawny transport

Od fabryki do drzwi firmy KraussMaffei

W firmie ABUS planujemy naszą własną, seryjną produkcję żurawi we własnych fabrykach w zależności od daty dostawy, tj. wstecz od dnia, w którym żuraw ma zostać zmontowany u klienta - w tym przypadku w nowym budynku fabryki KraussMaffei. Ze względu na same wymiary suwnicy pomostowej - ta ma ponad 22 metry długości - oczywiste jest, że przechowywanie gotowej suwnicy przez długi czas u producenta byłoby niezwykle czasochłonne, a tym samym kosztowne.

Biorąc pod uwagę prawie 200 suwnic dostarczonych do Parsdorf, szybko staje się jasne, jak ogromnego wysiłku w zakresie planowania i koordynacji wymagało od kierowników projektu w ABUS i KraussMaffei dostarczenie każdej suwnicy we właściwym dniu do właściwej hali na terenie o powierzchni 200 000 metrów kwadratowych na obrzeżach Monachium. Dwudźwigarowa suwnica pomostowa, taka jak ta 80-tonowa, jest zwykle demontowana i transportowana na co najmniej dwóch ciężarówkach. Jeden z dwóch głównych dźwigarów oraz dźwigary wózkowe i wciągnik linowy są ładowane i mocowane na każdej ciężarówce przegubowej.

Ciężkie transporty zwykle nie mogą jeździć do godziny 22:00, więc zjazdy z autostrady A4 w pobliżu Gummersbach często migają na żółto w godzinach wieczornych, gdy suwnice są stąd wysyłane do wszystkich punktów na kompasie. W ten sposób całe Niemcy i sąsiednie kraje europejskie są zaopatrywane w suwnice bezpośrednio z Gumersbach. Suwnice są transportowane do Skandynawii, Hiszpanii i Polski wstępnie zmontowane - lub w przypadku mniejszych suwnic jednodźwigarowych nawet całkowicie zmontowane - naczepą niskopodwoziową. Dopiero poza tym i w przypadku zamówień zagranicznych firma ABUS dostarcza tak zwane zestawy CraneKits. W tym przypadku wszystkie kluczowe komponenty, takie jak wciągnik linowy, system sterowania, wózki i kable są umieszczane w kontenerze towarowym - wraz ze szczegółowym planem konstrukcyjnym głównych dźwigarów, które są następnie produkowane przez wybrane firmy partnerskie w danym kraju zgodnie ze specyfikacjami z Niemiec. W ten sposób firmę ABUS Krantechnik można znaleźć w Ameryce Południowej, Australii, Azji i Nowej Zelandii.

Bezproblemowy montaż

Montaż 191 suwnic halowych w firmie KraussMaffei

Gdy suwnica dotrze do klienta, jej montaż nie zajmuje wiele czasu. Zespół montażowy firmy ABUS składa się zazwyczaj tylko z dwóch osób, platformy podnoszącej i żurawia samochodowego z kierowcą. W tym przypadku ciężarówki są najpierw rozładowywane na miejscu, a żuraw jest montowany na ziemi. Dzięki w dużej mierze ukończonemu montażowi w fabryce w Gummersbach, zwykle pozostaje tylko kwestia przykręcenia dźwigarów wózka do dźwigara głównego przed imponującym podniesieniem suwnicy: żuraw montowany na ciężarówce podnosi suwnicę, a następnie monterzy ostrożnie obracają ją w kierunku poprzecznym hali i ustawiają na torze suwnicy w hali klienta.

W przypadku suwnic dwudźwigarowych, takich jak ta 80-tonowa suwnica, następuje teraz wciągnik linowy, który porusza się jako wózek nad dwoma głównymi dźwigarami. W mniejszych suwnicach pomostowych jednodźwigarowych wózek znajduje się zwykle na dole głównego dźwigara i jest już zamontowany fabrycznie.

Wreszcie, wszystkie wystające elementy, takie jak odbieraki prądu lub specjalne wyposażenie, muszą zostać zamontowane na miejscu, zanim suwnica będzie teoretycznie gotowa do pracy. Zanim jednak firma KraussMaffei będzie mogła uruchomić swoje żurawie, wymagany jest końcowy test odbiorczy. Ekspert sprawdza, czy żuraw jest w odpowiednim stanie i testuje wszystkie urządzenia zabezpieczające, takie jak wyłączniki krańcowe na końcu toru jezdnego żurawia, ograniczniki podnoszenia, które zapewniają, że hak ładunkowy zatrzymuje się tuż przed górnym położeniem haka i oczywiście urządzenie zabezpieczające przed przeciążeniem. W tym celu do żurawia należy przymocować obciążenie testowe, które jest zbliżone do rzeczywistego maksymalnego udźwigu żurawia. W przypadku 80-tonowego żurawia jest to kolejny imponujący etap pracy.

Po przeprowadzce z poprzedniego zakładu w Allach na zachód od Monachium do Parsdorfu, która rozpoczęła się na początku 2023 roku, produkcja w nowych halach trwa już od jakiegoś czasu. 106 suwnic z Gummersbach, wraz z 25 żurawiami obrotowymi i podwieszanymi, od tego czasu pomaga pracownikom w produkcji maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych na poziomie światowego lidera rynku.

"Niemal dokładnie rok temu staliśmy w przenikliwie zimnych halach w nowej siedzibie KraussMaffei. Przeciągowy, zimny plac budowy stał się halą logistyczną, produkcyjną i montażową [...]. Ogólnie rzecz biorąc, chciałbym jeszcze raz pochwalić zespół na miejscu za to, że pomimo wszystkich przeciwności wszystko poszło gładko i zostało ukończone [...]."

- Markus Huber (kierownik projektu w KraussMaffei)

Galeria zdjęć

Wgląd w hale KraussMaffei ze 191 suwnicami ABUS

Przegląd wszystkich części z tej serii

Tworzenie 80-tonowej suwnicy pomostowej

Stworzenie 80-tonowej suwnicy pomostowej w firmie KraussMaffei - część 1

Stworzenie 80-tonowej suwnicy pomostowej w firmie KraussMaffei - część 2