Wydajność na nowym poziomie: 191 suwnic pracuje w firmie KraussMaffei


Nieczęsto zdarza się, że firma rezygnuje z dotychczasowej siedziby i buduje nową kilka kilometrów za miastem na tzw. "greenfield site". Zwłaszcza, gdy jest to siedziba lidera technologicznego z długą tradycjną. Tak właśnie zrobiła firma KraussMaffei Technologies GmbH. Do nowej siedziby w Parsdorf, na wschód od Monachium, firma zamówiła w ABUS Kransysteme GmbH 106 suwnic pomostowych i 25 żurawi warsztatowych oraz systemy HB. Towarzyszyliśmy jednej z suwnic podczas procesu jej tworzenia do momentu montażu w zakładzie w Parsdorf. Dostawa i konstrukcja stalowa zostały przedstawione w pierwszej części tej serii, teraz kontynuujemy prezentację pokazując kolejne etapy produkcji.

Sztuka malowania

Suwnice nabierają koloru

"Ulubiony kolor" firmy ABUS jest rozpoznawalny zaraz po wejściu do obszaru malowania znajdującego się w zakładzie produkcyjnym w miejscowości Gummersbach-Herreshagen. Zdecydowana większość produkowanych tutaj urządzeń opuszcza linię produkcyjną w kolorze RAL 1007 – jest to kolor żonkilowo-żółty. Możliwości produkcyjne jakie posiada ABUS, pozwalają na wytworzenie suwnic o rozpiętości do 45 metrów i wysokości płyty środnika do 3 metrów. Tak duże gabaryty sprawiają, że ręczne malowanie dźwigarów jest nadal najbardziej wydajną metodą.

Dwóch pracowników za pomocą aerografu nakłada farbę na stal w systemie jednowarstwowym. Oznacza to, że nie ma ani podkładu, ani drugiej warstwy nawierzchniowej. Specjalna farba akrylowa łączy w sobie wszystkie wymagania dotyczące przyczepności do podłoża, ochrony przed korozją i trwałości przy użyciu jednej powłoki produktu.

Zastosowanie lakieru z wykorzystaniem bezrozpuszczalnikowej bazy wodnej - pomimo dużej ilości lakieru wymaganej ze względu na wymiary dźwigu - pozwala spełnić wszystkie przepisy dotyczące emisji lotnych związków organicznych. Z tego powodu, a także dzięki rozbudowanemu systemowi wentylacji w tej części fabryki, zanieczyszczenie zapachami pozostaje na minimalnym poziomie zarówno w przestrzeni lakierni, jak i w sąsiednich obszarach produkcyjnych.

Po nałożeniu lakieru czas suszenia jest również niezwykle istotny. W celu przestrzegania harmonogramu, skład farby jest dobrany w taki sposób, aby po trzech godzinach umożliwić kolejny etap produkcji suwnicy – jest nim uzbrojenie dźwignicy w komponenty elektryczne.

Nowoczesna elektryka

Serce suwnicy

Na tym etapie dźwigar jest doposażony w komponenty, które pozwalają na pełną funkcjonalność urządzenia dźwignicowego. Pierwszym krokiem jest umieszczenie wciągarki linowej na szynach wózka jezdnego. W równoległym procesie produkcyjnym w sąsiedniej hali w Gummersbach wciągarka została zespawana, pomalowana i wyposażona w linę stalową. Następnie zamontowano na niej system sterowania, napędy jezdne oraz zasilanie. Podobnie jak prawie wszystkie inne suwnice firmy ABUS, wciągarka linowa 80-tonowej suwnicy dla firmy Krauss Maffei jest zasilana po przez łańcuch energetyczny, który z poprowadzonymi wewnątrz kablami elektrycznymi przesuwa się wraz z wciągarką.

Na tym etapie odbywa się montaż, podłączanie oraz konfiguracja wszystkich urządzeń elektrycznych. Podobnie jak w przypadku konstrukcji stalowej dźwigara, firma ABUS wyposaża dźwignicę system elektryczny o wysokiej wydajności. Powiązane schematy obwodów, a także programowanie komponentów sterujących są kompilowane automatycznie. Dzięki temu wysiłek wymagany przy projektowaniu instalacji elektrycznych dźwignicy został ograniczony do minimum.

191 systemów dźwignicowych dla KraussMaffei dowodzi, że dzięki szerokiej gamie konfiguracji suwnic można spełnić wszystkie wymagania klientów. W celu zapewnienia najlepszego wsparcia procesu produkcji w zakładzie w Parsdorf, suwnice zostały wyposażone w szeroką gamę technologii dźwignicowej. Niektóre z suwnic są wyposażone w najnowocześniejszą technologię sterowania, oferowaną przez firmę ABUS pod nazwą "ABUControl". To przyjazny, intuicyjny w obsłudze system, umożliwiający indywidualną konfigurację parametrów jazdy i podnoszenia (zależny od warunków pracy i preferencji użytkownika). Z ABUControl operator – za pomocą systemu operacyjnego KRAN OS i tabletu podłączonego do sieci WLAN - ma wybór trybu pracy suwnicy poprzez aktywację któregoś z wcześniej utworzonych profili jazdy i  podnoszenia. Pozostałe suwnice pracujące w zakładzie KraussMaffei są wyposażone w sprawdzony od dziesięcioleci niezawodny system sterowania stycznikowego. Suwnice sterowane przetwornicą częstotliwości z serii "ABULiner" są również objęte zakresem dostawy. Większość suwnic dla KraussMaffei jest sterowana za pomocą nadajnika radiowego. W zależności od zastosowania zaproponowano poręczny nadajnik typu ABURemote Button lub ABURemote Joystick. Częścią zamówienia były również dolne zblocza ze zintegrowany, pomiarem obciążenia. Także suwnice z hakami dwurożnymi, które pozwalają na podnoszenie i obracanie ładunku - przy masie ładunku do 80 ton taki proces wygląda naprawdę imponująco.

Po dokonaniu montażu, konfiguracji elektronicznej i szeroko zakrojonych testach, kolejnym krokiem jest przygotowanie suwnicy do transportu. Ze względu na duży gabaryt należy zdemontować niektóre z elementów dźwignicy.

Przegląd wszystkich części z tej serii

Proces produkcji 80-tonowej suwnicy pomostowej

Proces produkcji 80-tonowej suwnicy pomostowej w firmie KraussMaffei - część 1

Proces produkcji 80-tonowej suwnicy pomostowej w firmie KraussMaffei - część 3