Produkcja suwnic pomostowych i komponentów


W Gummersbach-Lantenbach znajduje się główna siedziba firmy ABUS.

To właśnie tutaj nasze suwnice pomostowe jednodźwigarowe są spawane, malowane i montowane do pełnej funkcjonalności. Od 2022 roku mieści się tu również nasze centrum rozwoju produktu, w którym powstają innowacyjne pomysły i rozwiązania technologiczne, podnoszące jakość i efektywność ekonomiczną naszych systemów dźwignicowych.

Lokalizacja w skrócie

Zakład w Gummersbach-Lantenbach został uruchomiony w 1965 roku wraz z powstaniem ABUS Kransysteme GmbH i pierwszą halą produkcyjną. Produkcję rozpoczęto z zespołem 20 pracowników, wytwarzając pierwsze urządzenia dźwignicowe dla klientów. Od tego momentu zakład był sukcesywnie rozbudowywany w odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku. W 1997 roku powstała nowa hala o powierzchni 11 000 m² przeznaczona do produkcji suwnic pomostowych, a w 2007 roku zakupiono budynek administracyjny oraz dodatkowy teren w Gummersbach-Herreshagen. Obecnie w Lantenbach produkowane są wszystkie lekkie suwnice pomostowe. Centrum rozwoju, uruchomione w 2022 roku, wspiera dalszą ewolucję naszych rozwiązań produktowych.

Produkcja lekkich suwnic pomostowych

Produkcja lekkich suwnic w zakładzie Gummersbach-Lantenbach koncentruje się na urządzeniach o rozpiętości do około 28 metrów i udźwigu do 16 ton. Łączymy wysoką jakość z elastyczną automatyzacją, by spełniać zróżnicowane wymagania klientów. Nasze nowoczesne procesy wytwórcze zapewniają precyzję oraz indywidualne dopasowanie do różnych zastosowań.

Proces produkcyjny składa się z wielu etapów – od przyjęcia surowców po wysyłkę gotowego urządzenia. Rozróżniamy dwa typy suwnic: ze spawanym dźwigarem skrzynkowym oraz z dźwigarem z profilu walcowanego – wybór zależy od wymaganej rozpiętości i udźwigu. W zależności od typu suwnicy i wymagań klienta stosuje się odpowiednią technologię wykonania.

Aby zagwarantować wysoką jakość, niezawodność i precyzję w każdym detalu, wszystkie suwnice – niezależnie od rozpiętości i udźwigu – wykonywane są na indywidualne zamówienie, krok po kroku, z blach stalowych wysokiej jakości.
Po dostawie blach proces spawania zawsze poprzedza staranna kontrola jakości. Usuwanie rdzy i ewentualnej zgorzeliny odbywa się przy użyciu wysokowydajnych turbinowych strumienic, co pozwala uzyskać odpowiednią jakość spoin i powłok malarskich – niezależnie od gatunku stali i grubości blach. Jeśli suwnica posiada dźwigar skrzynkowy, to kolejnym etapem są bardziej zaawansowane prace spawalnicze. Płaskie blachy stalowe są spawane zgodnie z długością suwnicy w automacie spawalniczym sterowanym przez sterownik PLC. Urządzenie to pozwala łączyć blachy o różnych grubościach spoiną czołową, a automatyczny system śledzenia (kontroli) zapewnia wysoką jakość spoiny.

Pas górny i dolny dźwigara oraz szyny wózka również są spawane automatycznie.
W tym celu ABUS zaprojektował portalowy automat spawalniczy, który umożliwia jednoczesne spawanie środników do górnego i dolnego pasa oraz szyn do pasa górnego (w przypadku suwnic dwudźwigarowych), wykonując nawet sześć spoin jednocześnie przy zachowaniu stałej, wysokiej jakości. Dzięki specjalnie opracowanemu procesowi dźwigary suwnicy są spawane w taki sposób, aby zapobiec odkształceniom blach, co eliminuje potrzebę ich późniejszego prostowania. Spawane usztywnienia pionowe i poziome dodatkowo zabezpieczają środniki i zapewniają optymalną sztywność całej konstrukcji.

W przypadku suwnic z profili walcowanych etapy te są pomijane – wykonywane jest jedynie przycięcie elementów na wymiar oraz montaż płyt połączeniowych, dostosowanych do konkretnego wariantu mocowania głównego dźwigara.

Następnie suwnica jest montowana z głównymi komponentami, takimi jak czołownica i wciągnik (lub wciągarka). Kolejny krok to malowanie w specjalnie przystosowanej hali, która zapewnia czystość oraz brak szkodliwych emisji do środowiska. Na zakończenie suwnica jest wyposażana w komponenty elektryczne, poddawana testowi funkcjonalnemu i przygotowywana do wysyłki.